Fietsroute: van Dongo naar Brenzeglio (CO), Lombardia

Dongo, Catasco, Garzeno, Brenzeglio, Garzeno, Dongo. Totale afstand circa 22 kilometer: 11 kilometer omhoog en 11 weer omlaag. De klim is behoorlijk pittig met stukken van 20% stijgingspercentage. Mijn lichtste verzet was 39x25 en die had ik op een paar stukken ook nodig. De weg is prachtig afwisselend met een aantal zeer mooie uitzichten.

Als je met de racefiets erop uit wilt is de noordwest zijde van het Comomeer niet briljant, om niet te zeggen dat het redelijk waardeloos is. Tenzij je het grappig vindt om flinke stukken door drukke tunnels en langs de smalle drukke weg langs het meer te fietsen, is het lastig een mooie ronde te fietsen. Een mountainbike is aan te raden boven de racefiets (zie voor mountainbikeroutes bijvoorbeeld www.comomeeritalie.nl), maar ja, ik had m'n racefiets bij me en ik had me niet vooraf verdiept in de mogelijkheden. Ik ben daarom maar een paar keer omhoog gefietst en vervolgens weer naar beneden. Deze tocht voert vanuit Dongo via Catasco en Garzeno naar Brenzeglio, althans bijna. Vanaf Brenzeglio weer terug naar Garzeno en vanaf daar de 'grote' weg weer naar Dongo.
Vanaf de grote weg door Dongo is het al een flinke klim om het dorp uit te komen. Ik ben vanaf het boulevardplein door wat smalle steegjes en weggetjes omhoog gereden (stijl!). Met wat hulp van Google Maps was de weg naar Catasco vrij goed te vinden. De klim naar Catasco is pittig, maar ik kon het met 39x21-23 goed af. Vanaf daar naar Garzeno is het wat stijler, op een paar stukjes meet wind tegen, had ik de 25 achter nodig. Vanaf Garzeno wordt het ook leuk. Je fietst voornamelijk door het bos. Hier en daar ontbreken wat stukken asfalt, maar het is een erg afwisselende omgeving met veel uitzichten over de valei waar je voortdurend in fietst. Hier en daar stromen beekjes gewoon over de weg, naar mate je hoger komt worden de haarspeldbochten en de stukken ertussen steeds krapper.  En dan... Vlak voor Brenzeglio houdt het asfalt op, heeft de mobiele telefoon geen bereik meer en vonden mijn benen het ook mooi geweest.... Afdalen.

De afdaling is spectaculair. Niet omdat je zo hard gaat (kan hier en daar wel), maar met name vanwege het vele korte draaien en keren en de stijle stukjes. Vanaf Garzeno is de weg breder en heb je op een aantal plaatsen een mooi uitzicht over het meer.

De totale klim tot het einde van het asfalt is ongeveer 12 kilometer.